Dołączył: 10 Sie 2009 Posty: 24 Skąd jesteś (miejscowość / region): warszawa Posiadane auto: Skoda Octavia I 1.6 2010
Piwa: 0/4
Wysłany: Wto 10 Kwi 2012, 18:04
Temat postu:
woda? z ruru wydechowej
Witam. Intryguje mnie duża ilośc wody? wyrzucanej na ziemię z rury wydechowej podczas manewrowania samochodem. Może jest tak również podczas jazdy, ale wtedy tego nia da sie zauważyc. Ciekawy jestem poglądow Kolegów na tę sprawę. Moja Octavia 1 1.6 benz. tak jak w profilu.
Sceptyk
Dołączył: 06 Gru 2010 Posty: 42 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Skoda Octavia 1,6 Tour z fabryczną instalacją gazową 2011
Piwa: 4/0
Wysłany: Wto 10 Kwi 2012, 20:38
Temat postu:
woda ? z rury wydechowej
Witam ,
oznakami sprawności silnika i jego osprzętu są spaliny , ich kolor i zapach
jak również substancje ciekłe i stałe wydobywające się z końcówki układu wydechowego. Z rury wydechowej mogą się wydobywać spaliny bezbarwne i o różnych kolorach . Kolor spalin może wiele powiedzieć o sprawności silnika. Np. białe spaliny pojawiające się po rozruchu zimnego silnika lub w niskich temperaturach ( 0 st. lub poniżej ) są zjawiskiem normalnym dla silników z katalizatorem - jest to para wodna wydobywająca się z rury wydechowej. Jeżeli na końcówce rury wydechowej mamy zielony nalot to znaczy , że paliwo LPG , które użytkujemy zawiera duże ilości siarki. Zasiarczone paliwo wpływa na przedwczesne zużycie katalizatora, filtra cząstek stałych , sondy Lambda, tłumików i przewodów wydechowych. Woda kapiąca z końcówki rury wydechowej zaraz po uruchomieniu silnika lub podczas jego nagrzewania lub przejazdów na krótkich odcinkach jest dla auta z katalizatorem zjawiskiem normalnym. Dlatego jazda na krótkich dystansach ( do 3 km lub 10 min. ) powoduje , ze wszystka woda nie zostanie usunięta z układu wydechowego , co powoduje mniejszą trwałość korozyjną tłumików. Niektórzy producenci tłumików oferują tłumiki wykonane z perforowanej blachy ( z otworami przez które wypływa woda ). Również dla chcących można przewiercić otwór w dolnej części tłumika. W przypadku silnika benzynowego podobnie występuje zjawisko kapiącej wody z rury wydechowej. Dopiero po rozgrzaniu silnika para wodna wychodzi wraz z spalinami. Szczególnie przy dużej wilgoci do silnika zasysane jest wilgotne powietrze. Na wiosnę i na jesieni jak temperatura spada poniżej 10 st. również w zbiorniku benzyny występuje woda , która zawarta jest w paliwie. Bezwzględnie należy tankować na markowych stacjach , które zapewnią właściwa jakość jakość paliwa. Ja do swojego autka tankuję LPG i benzynę tylko na stacji BP. Paliwo LPG jest mieszaniną węglowodorów , propanu , butanu i innych składników w mniejszych ilościach . Produktem spalania LPG jest dwutlenek węgla i woda.
Reasumując wyjściem jest jazda na dłuższych trasach lub z pokorą należy się pogodzić z tym zjawiskiem.
Dołączył: 10 Sie 2009 Posty: 24 Skąd jesteś (miejscowość / region): warszawa Posiadane auto: Skoda Octavia I 1.6 2010
Piwa: 0/4
Wysłany: Wto 10 Kwi 2012, 23:22
Temat postu:
Re: ( Skoda Octavia ) woda? z ruru wydechowej
Dziękuję. Faktycznie zdarzają mi sie krotkie przebiegi (rzadko poniżej 3 km, ale i to sie zdarza) i pewnie wtedy (dopóki uklad wydechowy jest zimny) wykrapla się tam woda. No i nawet jak sie rozgrzeje to o ile jazda jest krótka to woda nie wyjdzie ze spalinami. Ale ciągle nie umiem sobie wytłumaczyc dlaczego np. po krotkiej jezdzie zmasowany wyrzut wody następuje przy parkowaniu samochodu. Parkowanie odbywa sie na niskich obrotach więc i siła wyrzytu spalin nie jest duża, a wody często wylatuje jak z prysznica. Moj silnik ma półtora roku i przejechane 16 000 km.
Pozdrawiam, Sceptyk
Dołączył: 06 Gru 2010 Posty: 42 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Skoda Octavia 1,6 Tour z fabryczną instalacją gazową 2011
Piwa: 4/0
Wysłany: Sro 11 Kwi 2012, 07:32
Temat postu:
( Skoda Octavia ) woda ? z rury wydechowej
Dla mnie to dziwne i zastanawiające , że po krótkiej jeżdzie jest taki duży wyrzut wody po zatrzymaniu auta. Co prawda nieraz widziałem kapiącą z rury wydechowej wodę , ale nie taki prysznic jaki kolega opisuje.
Mam pytanie na jakich stacjach jest tankowane paliwo ? Może należy zmienić stacje i problem nie wystąpi.
Postaram się w najbliższym czasie zaobserwować , czy w moim aucie występuje podobne zjawisko i dam odpowiedz.
Moje autko ma 8 m-cy i przejechane 8000 km.
Pozdrawiam
Dołączył: 10 Sie 2009 Posty: 24 Skąd jesteś (miejscowość / region): warszawa Posiadane auto: Skoda Octavia I 1.6 2010
Piwa: 0/4
Wysłany: Sro 11 Kwi 2012, 20:37
Temat postu:
Re: ( Skoda Octavia ) woda? z ruru wydechowej
Tankuję od zawsze na BP. A jako ciekawostkę dodam,że podobne zjawisko - choc w zdecydowanie mniejszej intensywności - obserwowalem wcześniej w Fabii 1.4 benz. Sprzedalem ją jako 4-letnią z przebiegiem 36 000 km więc silnik nie był zużyty. A i układ wydechowy zapewne byl w dobrej kondycji. Przychodzi mi do glowy jeszcze jedna okolicznośc. Otóż jeżdzę spokojnie i ekonomicznie ( co nie znaczy, że noga za nogą) i może nie rozgrzwam do czerwoności ukladu wydechowego i tym samym nie następuje pełne odparownie skroplin i wyrzucenie ich z wydechem? Pozdrawiam Sceptyk
Dołączył: 06 Gru 2010 Posty: 42 Skąd jesteś (miejscowość / region): Warszawa Posiadane auto: Skoda Octavia 1,6 Tour z fabryczną instalacją gazową 2011
Piwa: 4/0
Wysłany: Sob 14 Kwi 2012, 21:51
Temat postu:
woda ? z rury wydechowej
Witam ,
w dalszy ciągu w dyskusji na temat wody w rurze wydechowej. Potwierdzam , że również w moim autku występuje problem wody , gdyż na odcinkach 3-4 km jazdy rura wydechowa była wilgotna, natomiast po przejechaniu trasy 80 km była sucha. Muszę przyznać , że przedtem nie zwracałem na to uwagi. Z tego nasuwa się wniosek , że częste rozruchy i jazda na krótkich odcinkach bez względu na stosowane paliwo będzie skutkowało wydzielaniem się wody , a zatem krótszą żywotnością układu wydechowego. W instrukcji obsługi Skoda Octavia jest uwaga , że dopiero po przejechaniu 4 do 10 km silnik osiąga temperaturę pracy i optymalne zużycia paliwa co jest uzależnione od temperatury
zewnętrznej. Aby skutecznie zmniejszyć zużycie paliwa i emisję szkodliwych składników spalin , silnik i katalizator muszą osiągnąć swoją optymalną temperaturę pracy. Producent Skody zaleca , gdy silnik jest zimny to należy unikać jazdy na odcinkach poniżej 4 km. Szczególnie dotyczy jazdy na LPG ( produktem spalania jest dwutlenek węgla i woda), mniejszym stopniu na benzynie , a najmniej na oleju napędowym z uwagi na konserwujące właściwości produktów spalania. Benzyna ma tłustą fakturę i dodatkowo smaruje niektóre z urządzeń, np. tłoki, zawory. Istotnym czynnikiem jest również wysoka temperatura spalania LPG. Propan-butan spalany jest w dużo wyższej temperaturze niż benzyna, stąd większe ryzyko przegrzania. Niewątpliwie materiały, z których wytwarza się układy wydechowe, pracują w ekstremalnie trudnych warunkach. Podczas jazdy metalowe części nagrzewają się, w czasie postoju stygną i wtedy na zimnych ściankach gromadzi się para wodna zawarta w powietrzu. Gazowe składniki spalin reagują z wodą, tworząc kwasy przyczyniające się do zdynamizowania zjawiska korozji metali od wewnątrz tłumika. Najmniejszemu zużyciu korozyjnemu podlega rura przednia, gdyż przepływające przez nią spaliny mają wysoką temperaturę dochodzącą do 800 stopni C. Spaliny schładzają się w reakcji w katalizatorze oraz przepływając przez tłumiki i rury prowadzące, a przy wylocie z układu osiągają temperaturę 200 - 300 stopni. Sprawia to, że najwięcej kondensatu z pary wodnej zbiera się w tylnym tłumiku. Ten kondensat niszczy od wewnątrz blachę, z której wykonano tłumik nawet wtedy, gdy samochód stoi w garażu. Z uwagi na wyższe temperatury powstałe w wyniku spalania LPG dodatkowo spotęgowany jest proces powstawania pary wodnej z uwagi na wyższą różnicę temperatur między gorącymi spalinami a chłodnymi ściankami tłumika niż w przypadku silnika benzynowego. Z kolei tłumiki końcowe umiejscowione dalej od silnika są z większym natężeniem narażone na korozję. Dzieje się tak, gdyż nie wpływają na nie tak wysokie temperatury, a także stopień odparowywania kondensatu jest dużo niższy. Natomiast im bliżej silnika zamontowany jest tłumik, tym mniej chroniony jest przed działaniem wysokich temperatur. Również duże zasiarczenie gazu sprawia, ze katalizator ulega stopniowemu zatykaniu, natomiast wysoka temperatura (spowodowana wypalaniem siarki) szybciej zużywa materiał tłumiący w tłumiku środkowym oraz tłumiku końcowym. W celu ograniczenia emisji szkodliwych substancji i związków chemicznych do atmosfery firmy samochodowe zostały zmuszone do skonstruowania urządzenia zwanego katalizatorem. Zadaniem katalizatora jest zneutralizowanie spalin wydalanych przez układ wydechowy. Dzięki katalizatorowi obecne w spalinach związki trujące ulegają różnym reakcjom chemicznym, na przykład dopalaniu. W efekcie ulatniają się z rury wydechowej jako związki obojętne. Funkcjonowanie reaktora opiera się na reakcji składników wchodzących w skład spalin z katalizatorem. Tak więc katalizator samochodowy spełnia funkcję pozasilnikowego zmniejszania ilości szkodliwych substratów spalin. Gdyby silnik umożliwiał całkowite spalanie, katalizator nie byłby potrzebny w samochodzie. Wówczas również rura wydechowa uwalniałaby wodę lub dwutlenek węgla. Jednakże uzyskanie takiego stopnia spalania nie było jak dotąd realne. Stosuje się różne rodzaje katalizatorów ze względu na inną zawartość spalin w silnikach o zapłonie iskrowym i samoczynnym. Wśród używanych obecnie katalizatorów w samochodach wyróżnić można utleniające, redukujące oraz utleniająco-redukujące. Rola katalizatora utleniającego polega na przerabianiu trującego węgla i węglowodorów na parę oraz wodę. Stosuje się je w silnikach o zapłonie samoczynnym. Z kolei jeżeli chodzi o pozostające tlenki azotu, to ich usuwaniem zajmuje się katalizator redukujący. Coraz częściej wykorzystuje się katalizatory wielofunkcyjne. Działają one potrójnie, bowiem usuwają wszelkie szkodliwe składniki spalin. Zaawansowane katalizatory potrafią wyeliminować nawet do 90 % pierwiastków i działają w połączeniu z sondą Lambda , która wysyła aktualne informacje do komputera i jednocześnie reguluje skład mieszanki paliwowej.
Pozdrawiam
Dołączył: 17 Lip 2010 Posty: 73 Skąd jesteś (miejscowość / region): wwy Posiadane auto: skoda octavia Tour, 1.6 102km, 2010r / vw polo 1.9D / ford puma 1.5 (SWAP) / Opel astra 1.4 GLS
Piwa: 1/1
Wysłany: Nie 15 Kwi 2012, 16:54
Temat postu:
Re: ( Skoda Octavia ) woda? z ruru wydechowej
@sceptyk
też mam taką samą oktavke ( a właściwie mój tata )
Twój samochód zapewne stoi "pod chmurką" albo pod "wiatą" nie ogrzane pomieszczenie).
Otóż, gdy mój Tato jeździł raz(może dwa) razy na tydz przejazd do 10 km objawy te same. Z rury "lała" się woda.
Obecnie odkąd zrobiłem nim 800km jednego dnia i codziennie jakieś 10 km takiego problemu niema. Polecam także zmianę stacji benzynowej. Z mojego odczucia BP ma nie najlepsze paliwo ale też nie jest najgorsze.
Obecnie tankuje na "Lukoil"...
Podczas jazdy leci tylko przy dużych przeciążeniach samochodu do tyłu.
Dołączył: 25 Kwi 2016 Posty: 9 Skąd jesteś (miejscowość / region): Jelenia Góra Posiadane auto: octavia III 110KW
Piwa: 0/0
Wysłany: Sob 28 Sty 2017, 20:10
Temat postu:
Re: ( Skoda Octavia ) woda? z ruru wydechowej
Benzyna to węglowodór i spala się na 2 podstawowe składniki tzn H2O2 i CO2, czyli wodę i dwutlenek węgla. Przy wysokiej temperaturze woda zamieni się w parę i na odwrót przy niskiej para zamienia się w wodę. To cała filozofia.
Dołączył: 25 Kwi 2016 Posty: 9 Skąd jesteś (miejscowość / region): Jelenia Góra Posiadane auto: octavia III 110KW
Piwa: 0/0
Wysłany: Sob 06 Sty 2018, 11:00
Temat postu:
Re: ( Skoda Octavia ) woda? z ruru wydechowej
AleksanderPietrzak napisał:
Benzyna to węglowodór i spala się na 2 podstawowe składniki tzn H2O2 i CO2, czyli wodę i dwutlenek węgla. Przy wysokiej temperaturze woda zamieni się w parę i na odwrót przy niskiej para zamienia się w wodę. To cała filozofia.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
Popularne dyskusje w dziale: ( Skoda Octavia ) Porady, problemy techniczne
Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane
w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem,
poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika,
utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy
(dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb).
To dzięki plikom cookies można logować się na forum.
Informujemy, że istnieje możliwość
określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji
zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi.
Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu
do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.